
Dessa bildretoriska begrepp har jag tänkt ta ställning till i min nästa reklamanalys:
Konstruktion
Bra reklam klargör för mottagaren hur en vara eller tjänst är uppbyggd.
Funktion
visar hur något praktiskt fungerar eller hur den känns.
Status
ger en hänvisning om vilken social reaktion som skapas med hjälp av produkten.
Budskap
Relationellt-instrumentellt - dramatiskt-ickedramatiskt - problemlösande-stämningsskapande
Klassika retoriska figurer(troper)
Presentativ - visar
Metonymisk - belyser en slags närhet mellan två begrepp (bilder) ex wallstreet= a
aktiemarknaden
Synekdoke - påvisar och bevisar genom att en del får stå för helheten (kan tillföra mervärde
till produkten) ex stetoskop=läkare
Metaforisk - jämför ex. fjäde = lätt
Bildkomposition
Lay-out
Kontext yttre - inre
...men det blir en annan dag, nu ska jag köpa bygglampor att ljussätta niornas Tv-studio med och sedan arbetslagskonferens.
1 kommentar:
Ungdomars beredskap att ta emot reklambudskap
Jag märker att det finns ett stort sug efter och stort intresse för reklam bland mina elever som är i de tidiga tonåren. De tycker sig ha en kritisk attityd och ”går givetvis inte på reklamens argument” och jag tror dem faktiskt!
Men att verkligen se och kunna analysera vad som verkligen är reklamens argument är inte så lätt. Marknadsförarna är medvetna om hur konsumenterna tänker så reklamen tar sig hela tiden nya uttryck där köpbudskapet ligger allt mer inlindat och bygger på långsiktighet och upprepning för att skapa den viktiga image som tilltalar varans målgrupp.
Exempel:
Always reklamen som jag analyserat vänder sig till kvinnor, särskilt unga kvinnor eftersom de inte format sina konsumtionsvanor färdigt. Här liksom i all marknasföring av mensskydd vill man inte förknippas med något som är är så ”skämmigt” att det vare sig får nämnas vid sitt rätta namn eller färg ( mens är alltid blått i reklam). Det förutsätts också att man inte kan leva som vanligt under menstruationen om man inte använder företagets produkter. Företagen försöker hela tiden hitta nya praktiska logiska argument men det är de underliggande känslomässiga argumenten som är viktigast och det är dessa som påverkar den unga generationen allra mest. I detta fall formas en syn på kvinnans normala funktioner som något som inte får nämnas vid namn och att den unga kvinnan behöver välja en viss vara för att kunna identifiera sig med enmycket traditionell livsstil. I Alwaysreklamen: lekfull( radiobil) med vänner, utan naturlig färg och lukt, mjuk( blått ,vågfomat och runt).
Motsatsen till detta vad blir det? Något som inte tjejer bör identifiera sig med då? Riktigt busig/ allvarlig, självständig, tuff, naturlig...
Skicka en kommentar