
På nyinvigda "School of education" lyssnade jag igår till föreläsningar och pratade med Maria en fd kollega som är kommunanställd doktorand. Jag har blivit nyfiken på forskning och om det kan vara något för mig. Några uppslag på ämnen som skulle behöva forskas på inom bild och medier börjar också utkristalliseras. Hörde nyss om en kompis mamma som doktorerade och firade 70-årsdag samtidigt, så man har ju framtiden för sig!
Brian Hudson berättade om några forskningsprojekt som är på gång inom IML. Mycket handlar om matteundervisning men skulle lika gärna kunna handla om estetiska ämnen tycker jag. T ex olika sätt att förbättra undervisningen t ex genom att dela erfarenheter mellan lärare, videoundervisning och smartboard. Interaktivt lärande och internet verkar hett överhuvudtaget.
Minne och lärande var ämnet för nästa föreläsning . Forskning har (nu först!) bl a kommit fram till att vi lär oss bäst genom repetition fördelat över tid och genom att testa sina kunskaper om och om igen. Man ska heller inte låta bli att testa igen det man kunde redan första testet. Det kan jag direkt tillämpa i förhören av engelska glosor med sonen.
Det räcker alltså inte läsa och öva, kunskaperna fastnar när de plockas fram i skarpt läge. Det välkända begreppet "Learning by doing" är alltid lika aktuellt! Det är väl därför jag envisas med att skriva så mycket i pärmarna till kurslitteraturen och sedan formulerar en del här på bloggen också. Men inte kommer jag ihåg allt jag skrivit. Och vem ska testa mig?
I skolan har nog prov varit lite fult ett tag. Men det ska inte handla om test för bedömning utan just för inlärning. Så det kanske blir en prov boom framöver. Tur att det finns datorteknik för det!
Min kollega Mats O håller på med ett egendesignat system för det förresten. Kanske blir det en artikel om det så småningom!
Bild: "Repetition" Photoshop elemenst 5,0 : Filter - korrigera kameraförvrängning-Lodrätt perspektiv
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar