tisdag 13 januari 2009

Retorisk analys


Tre medel som övertygar:

Ethos Tilltalet är skämtsamt och avsändaren förutsätter att mottagaren kan dra egna slutsatser. Budskapet är personligt istället för allmänt hållet.Det är tydligt, avskalat och lättöverskådligt. Det ser på så sätt proffsigt ut.

Logos Bilden och rubriken "Fettfriskinka 230:-" kan inte var för sig föra fram budskapet. Det finns ett glapp mellan bild och text som gör helheten intressant men delarna var för sig oförklarliga. En styrka i annonsen är att om man tolkar bilden som att killen blivit fet så är det inget bekymmer för man kan ju börja träna på simhallen och om man tolkar det som att han fått större skinkmuskler är det ju ett tecken på att simhallens träning har funkat.

Pathos De ljusa färgerna ger en känsla av lugn och renhet, bilden förmedlar avslappning och lekfullhet.

Här hittar du hela analysen

1 kommentar:

ochjagba sa...

intressant är ju om man skulle tänka sig att det istället var en kvinna på bilden. tror inte det hade funkat lika smärtfritt, faktiskt!
kvinnor + vikt är ju lite känsligt.