tisdag 10 mars 2009

Könsstereotyper



Dagens uppgift är härmed löst:"Leta reda på könsstereotypa annonser som bygger på traditionella föreställningar om män och kvinnor.






Det var svårt att hitta annonser överhuvudtaget. Jag tillhör nog ingen viktig målgrupp.
På internet är i stort sett all reklam interaktiv och animerad.

Jag har löst det genom att fota i magasin i pressbyrån och i dagstidningen. Västerbottens kuriren förvånar mig med sina annonssidor där männen kör skoter och lagar bilar medan kvinnorna poserar i underkläder eller i skönhetsoperationsreklamen, helt utan.
Det redaktionella innehållet i vecko och månadspressen för övrigt alldeles utmärkta källor om man vill se könsstereotyper. Vem kan ta fel på en Dam och en Herr-tidningen?

Reklambranchen har stor press på sig i och med risken för att bli anmälda för diskriminering. För att undkomma detta väljer man i reklam ofta att objektifiera även männen. Som om det skulle bli bättre då.
Skönhetsslaven kan i dagens reklam lika gärna vara en man och Sexatleten en kvinna.

Reklamen är död menar några. Nu är det förfinansierade TV-program och riktad sms/ facebook kommunikation som kan öka försäljningen.
I produktplaceringaprogram av typen "bygg om hemma" frodas den i annan typ av reklam utrotningshotade Hushållsslaven i ny yrkesarbetande konsumtionsslavs-skepnad.

Inga kommentarer: