fredag 13 mars 2009

Love for all


Avkläddhet och nakenhet används ständigt för att skapa uppmärksamhet i reklam och är tydligen verkligt effektiv. Kärlek och sex är ju en av de starkaste drivkrafterna hos människan. Om ett klädföretag säljer underkläder är det alltid mest reklam för just dessa. Säljer man jeans så är det ofta bara överkroppar som gäller.

Sexualiseringen av den offentliga miljön som har skett trubbar av oss alltmer samt utbudet av information rent allmänt gör att nya och kraftigare grepp krävs för att få vår uppmärksamhet. Reklamen, särskilt den som vänder sig till unga hämtar idag mycket inspiratipon från porren.

Många modesidor liknar porrsighter. Jag har sett att man till och med använder porrsidorsnas ”Adult” märkning för att locka att klicka vidare och den som ska in på klädreklamen ska markera att hon är över 18 år!

Hos Björn Borg får killar " relationsråd "

Bild: Reklam för Björn Borgkläder som vänder sig till gay-killar. Från tidningen Café

Inga kommentarer: