
Vare sig det är för att sälja eller berätta något viktigt kan man ha nytta av att tänka på:
Avgränsa budskapet. Varning för mycket fakta och lite sammanhang!
Överväg vem som ska berätta och ur vilket perspektiv.
Finn ut det viktigaste argumentet ( rökning dödar) samt stödargument ( innan du dör har du sämre kondis) . Börja alltid med det starkaste argumentet. Repetera huvudargumentet i slutet.
Argumenten skall laddas med
Ethos- trovärdighet Rätt kändis, expert, känt företag, svartvit bild....
Logos- förnuft Statistik,vetenskapliga belägg , exempel, prisjämförelse...
Pathos- känsla Du luktar gott och får ligga mer...
Vi bestämmer oss ofta utifrån helt irrationella motiv som fantasi, lust och nyfikehet.
Ditt första spontana ställningstagandet när du tar emot ett meddelande är det viktigaste. Det är det vi återkommer till och värderar andra argument emot. När man väl valt sida börjar man filtrera bort sådant som talar emot. ( Jag erkänner att jag läser aldrig insändare undertecknade av vissa politiska partier heller)
Låt mottagaren dra slusatsen Mycket av den mest uppskattade reklamen förutsätter att mottagarna är intelligenta och det är också effektivast att låta mottagaren klura ut budskapet själv och på så sätt bli blir delaktig..
Det är roligast och säkrast att publicera egna bilder, ibland har dom med texten att göra (lite) ibland inte.
Bild: Gammliaskogen, orientering
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar