
Fortsätter att läsa i "Effektiv visuell kommunikation" nu om reklam och marknadsföringsstrategier och kreativitet. Påminner mig om när jag i slutet på 80-talet jobbade som AD-assistent och AD på Partners reklambyrå här i Umeå. Känner igen de olika rollerna i lagarbetet, koncept och målgruppstänkandet. Hur laddad stämningen var inför en slutpresentation för en viktig kund och stressen inför tryck-deadlines. Och sen, blev det som vi tänkt, hur reagerar folk på det vi gjort!?
För att kunna utforma ett effektivt budskap måste man känna till sin målgrupps behov. Man kan därför inte vända sig till "allmänheten" utan måste ringa in vilka man i huvudsak vill nå. Mottagarens behov är antingen att slippa något eller att få något.
För att nå ut med budskapet gäller det att överrösta mediabruset. Ordet reklam kommer från två latinska ord re - återigen och clamare - ropa högt. Men idag skriks det ju så vansinnigt mycket åt oss från alla möjliga håll så bruset har blivit så högt så man orkar inte bry sig!I ett sånt läge (vet vi alla pedagoger) är det inte att skrika värst som är lösningen utan som det uttrycks i "Effektiv visuell kommunikation":
"Då är det inte kraftigare stämband som behövs utan ett budskap, som är starkt nog att överrösta bruset även med en viskning"
Nog blir man nyfiken på hur man gör sådana budskap, såna som märks och som övertygar. Det är här argumentationstekniken kommer in.
Bild: Pulsade ut i den smältande snön. Makrofoto i motljus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar