onsdag 25 februari 2009

Blå mens




Always reklamen se Analys 2 vänder sig till kvinnor, särskilt unga kvinnor eftersom de inte format sina konsumtionsvanor färdigt.

Här liksom i all marknadsföring av mensskydd vill företaget inte förknippas med något som är är så ”skämmigt” att det vare sig får nämnas vid sitt rätta namn eller färg!

Företagen försöker hela tiden hitta nya praktiska logiska argument men det är de underliggande känslomässiga argumenten som är viktigast och det är dessa som påverkar den unga generationen allra mest. I detta fall formas en syn på kvinnans normala funktioner som något som inte får nämnas vid namn och att den unga kvinnan behöver välja en viss vara för att kunna identifiera sig med enmycket traditionell livsstil.

I Alwaysreklamen som i många andra annonser med kvinnor som målgrupp, något varje tjej ska identifiera sig med antar jag:
lekfull( radiobil) beroende av vänner, utan naturlig färg och lukt (blå), mjuk(vågfomat och runt).

Motsatsen till detta vad blir det? Något som inte tjejer inte bör identifiera sig med då? Nämligen : allvarlig, självständig, tuff, naturlig...

Bild: något justerad

Inga kommentarer: