onsdag 25 februari 2009

Ungdomar och reklam



Jag märker att det finns ett stort sug efter och stort intresse för reklam bland mina elever som är i de tidiga tonåren. De tycker sig ha en kritisk attityd och ”går givetvis inte på reklamens argument” och jag tror dem faktiskt!

Men att verkligen se och kunna analysera vad som verkligen är reklamens budskap och argument är inte så lätt. Särskilt inte för barn och ungdomar som trots att de använder och möter mycket bildbudskap ofta inte alls fått verktyg att medvetet tolka bilderna. (Mer bild i skolan!)

Marknadsförarna är medvetna om hur konsumenterna tänker så reklamen tar sig hela tiden nya uttryck där köpbudskapet ligger allt mer inlindat och bygger på långsiktighet och upprepning för att skapa den viktiga image som tilltalar varans målgrupp.

Bild: från "Heides",se inlägg "Skum klädreklam", en reklamkampanj från Diesel. Bildens färger har råkat inverteras vid publiceringen här.

Inga kommentarer: