onsdag 25 februari 2009

Nytt koncept


Heidies var Diesels första samarbete med den svenska reklambyrån ” Farfar” . De hävdar att det nya konceptet är att ”inte ha något koncept” Och det i sig är ju ett koncept. Men om du kollar på Diesels hemsida, visst hittar man ändå snabbt ett koncept: gränsöverskridande sex, kändisskap/framgång och originalitet.

En svensk marknadsförare på en annan reklambyrå kommenterar Diesels kampanj så här:

Nu blir jag väl hatad av hela mitt skrå, men jag tycker att det känns som en jävligt skön kampanj på något sätt som jag inte kan förklara. Jag gillar att leta efter något som inte finns, eller kanske finns, eller kanske inte. Det är som bra konst. Och vad är det som gör att jag letar? Diesel-loggan nere i högra hörnet kanske. Att inte ha ett koncept kanske bara är ett koncept om man alltid har ett koncept annars. Eller så är det bara jävligt ute att ha ett "tja-tjing"-koncept. Eller så är det bara att det är så jävla grymt foto (go John). Hur som helst gillar jag det. Kram på er surpellar.” /walternaeslund.blogspot.com ”

Jag håller nog med i stort sett men som pedagog och bildstudent borde jag väl analysera hela kampanjen på djupet, men det får jag nog ta ledigt på heltid ett tag framöver.



Inga kommentarer: