onsdag 25 februari 2009

Skum klädreklam


Modeföretagen Diesel har liksom Benetton länge legat i framkant vad gäller konceptuell reklam med budskap som är dolda, intresseväckande och mångfasetterade.

I Dieselreklamen ”HEIDIES”är det som i mycket av den moderna marknadsföringen meningen att vi inte ska veta vad som är reklam och inte. - Allt är reklam såklart och ingår i ett prisvinnande koncept som bygger på ett iscensättande av att två tjejer hackar Diesels webbplats.

De bloggar, lägger ut film via ”livecam” och egenhändigt tagna bilder på sig själva och sin ”happening” för att bli kända: en kidnappning av en kille och inlåsning av sig själva med honom i ett hotellrum under tre dagar.

Om man är ”över 18 år” klickar man sig in och får se, kommentera och rösta på olika vad man själv skulle ha på sig för att bli känd. Dag två får man på rösta om gisslan ska få ta av sig handklovarna.

De unga kvinnornas krav är att Diesel ska skicka en proffsfotograf för att fota dem.

Även myspace används i denna marknadsföringside.



Inga kommentarer: